*

MattiHeikkila Yhteiskunta

Tampereesta tulee vielä kunnon kaupunki

Aamulehti kirjoittaa sivuillaan, että Tampere voi ylpeillä elinvoimaisella ydinkeskustallaan. Keskustalla ei mielestäni voi vielä ylpeillä, mutta tosiasia on, että tuuli puhaltaa Tampereella oikeaan suuntaan ja kaupungin kehitys on vihdoin lähtenyt käyntiin.

Tampereen suuret hankkeet kansi ja areena sekä ratikka ovat kehityksen eturintamassa ja kasinokin on matkalla manseen. Tammela kokee myös uudistamisen aallon, kun Tammelaan rakennetaan uusi stadion, liiketilaa ja asuntoja. Halpoja hankkeet eivät ole, mutta tarpeellisia. Kaupunki kehittyy, luodaan uusia työpaikkoja ja sinetöidään samalla paikka Suomen kakkoskaupunkina. Turulle voidaan tässä kisassa nyt jättää jäähyväiset.

Tampereen keskustaa on vihdoin alettu kehittämään ihmisiä, eikä autoja varten. Päätös poistaa autot hämeenkadun itäpäästä on mielestäni elävöittänyt itäpäätä, mutta katu on yhä täynnä busseja. Ratikan saapuminen elävöittää keskustaa vähentämällä bussien määrää hämeenkadulla ja raivaa tietä urbaanille keskustalle, jossa ei olla enää niin riippuvaisia autoista. Autojen poistaminen on omasta mielestäni tehnyt hämeenkadusta mukavamman paikan, jota on helpompi lähestyä. 

Kaupunki yritti viime vuonna elävöittää keskustaa. Projektilla oli hyvä tarkoitus ja onnistumisiakin tapahtui, vaikkakin parempaan olisi pitänyt pystyä. Tampere on suunniteltu autoille, mutta nyt aletaan vihdoin nähdä Tampere ihan oikeana kaupunkina ja Suomen toiseksi suurimpana kasvukeskuksena. Julkinen liikenne toimii kaupungissa tällä hetkellä mielestäni melko hyvin. Näkymä Hämeenkadulla on kuitenkin lohduton. Kaupungin pääkatu on täynnä busseja. Ratikka helpottaa onneksi tätäkin keskustan ongelmaa vähentämällä bussien määrää pääkadulla. Busseja yhä tarvitaan, mutta niille voidaan luoda vaihtoehtoisia reittejä. Toivon, että tulevana kesänä elävöityminen jatkuu ja menestys on parempi.

 

Kiitos kaupungille!

Tampereen kaupunkia on pakko kiittää kehityksestä. Virkamiehet ja valtuusto ovat tehneet hyviä asioita kaupungin eteen. Paljon positiivisia asioita on tapahtumassa ja vihdoin suunta on eteenpäin. Vastatuulta kehitykselle puhaltaa pieni joukko ihmisiä, joiden elämän tarkoitus on päteä ja hidastaa kehitystä. Jos nämä ihmiset päättäisivät asioista Tampereella, nähtäisiin hämeenkadulla ratikan sijasta hevosvankkurit ja jotain triplanivelbusseja. Kehitys menee nyt oikeaan suuntaan ja suunnan pysyessä näin hyvänä saadaan Tampereesta vielä se kaupunki, jonka Suomi ansaitsee. Toinen oikea kaupunki.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän AskoGabrielTuurna kuva
Asko Tuurna

Tampereen ratikka on seinähullu hanke. Sitä voidaan pitää myös sosialistisena, koska halukkaita yrittäjiä ei ole jonoksi saakka. Tampereen kaupungin liikennelaitoksen mukaan 26 ratikan hinnalla saa 700 ratikan kokoista sähköbussia (sähköbussien aikakaudella ei vihreyskään ole voima-argumentti).

The Economist-kirjoitti vuonna 2014, että ratikan kulta-aika oli sata vuotta sitten. Ratikka ei tuo tai luo tutkimusten mukaan kasvua, vaan se synnyttää ruuhkia, koska se vaatii oman kaistan, joka on kaikki pois linja-autoilta ja muulta liikenteeltä. American transport associationin laskelmien mukaan ratikkamaili on jopa 10-20 kertaa kalliimpi kuin bussin vastaava. Ei siis mitään järkeä.

Käyttäjän MattiHeikkil1 kuva
Matti Heikkilä

Tampereen hämeenkatu ei enää kestä suurempaa bussikapasiteettia. Kuten jo tekstissä sanoinkin, näky on murheellinen, kun kaupungin pääkatu on täynnä pelkkiä busseja. Hanketta voidaan pitää sosialistisena? Tuon jätän omaan arvoonsa.
Usein kuulee kommentin, että ratikka olisi jotenkin vanhanaikainen,mutta silti sitä rakennetaan moniin kaupunkeihin jatkuvasti. Ja mikä on tämä nykyaikainen ratkaisu? Ratikka kestää aikaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Muistan lukeneeni joskus 80-90 -lukujen taitteessa jonkin englanninkielisen artikkelin, jossa klassifioitiin eri Euroopan maiden asutuskeskuksia. Merkillepantavaa siinä artikkelissa oli, että sen mukaan Suomessa oli kaksi kaupunkia: Helsinki ja Tampere. Luokitus oli tehty yleiseurooppalaisten standardien mukaan asukastiheyden, väkimäärän ja palvelutason perusteella.

Olen aina pitänyt Tampereesta, vaikka en siellä ole koskaan asunutkaan. Ihmiset ovat äärimmäisen suorapuheisia ja tilanteen vaatiessa reiluja. Kuvia ei kumarreta eikä selkää nöyristellä.

Tämä nyt tällaisena spontaanina huitaisuna ilman laajempaa analyysia tai esimerkkien kaivelemisia.

Toimituksen poiminnat